torstai 28. elokuuta 2014

Osa-aikainen kasvissyöjä ja uusia ruokatuulia

Taas on hetki edellisestä postauksesta vierähtänyt. Niin kuin jo aiemmin kerroin, ovat ajatukset viimeaikoina lietsoneet sairastamisessa ja ei ole oikein ollut fiilistä kirjoittaa blogia. Tiistaina kävin kuitenkin tutkimuksessa jonka jälkeen oma olo on ollut jo helpottuneempi. Tänään pääsin jo töihinkin pitkästä aikaa ja heti tuntuu paremmalta kun saa vähän normaali arjesta kiinni.

Kertoilinkin edellisessä postauksessa, että sairastamiseni myötä olen ottanut ruokavalioni syyniin ja muuttanut sitä jo aika paljon. Kerralla ei liian suuria muutoksia mielestäni kannata tehdä (ei toimi ainakaan omalla kohdalla), mutta muutoksiin "liukuminen" pikkuhiljaa voi olla hyvä tie isoihinkin muutoksiin ruokavaliossa, tai oikeastaan ihan missä asiassa tahansa. Viimeisten parin viikon aikana olen syönyt aika paljon ihan kasviruokaa. Kana alkoi tosiaan yököttää niin paljon, että aloin sairaslomapäivien kuluksi googlaamaan erilaisia, helppoja, kasvisreseptejä ja olenkin valmistanut aika paljon kasvisruokaa. Lautasellani on ollut erilaisia linssimuhennoksia, itsetehtyjä falafeleja (joissa on kyllä vielä petraamisen varaa ;)) ja jopa tofua, joka ei todellakaan ole kuulunut suosikkeiheni. Tofuun suhatutumiseni on edelleen aika ristiriitaista, olen onnistunut tekemään täysin mautonta tofua (vaikka luulin heittäneeni pannulle ties kuinka paljon mausteita) sekä aivan liian suolaista ja maustettua tofua :D No ehkä se kultainen keskitie vielä löytyy ;) Olen myös tässä sairastelun lomassa huomannut, että kasvisruokaa voi tosiaan tehdä todella helposti ja nopeasti niin, että kipeämpänäkin on jaksanut laittaa ruokaa sillä sen valmistamiseen ei useimmiten ole kulunut sen enempää aikaa, kuin ennenkään. Tarkoitukseni olisi tosiaan jatkaa nyt aika kasvispainoitteista linjaa, toki aion välillä syödä myös (luomu)naudanjauhelihaa ja riistaa, mutta olen oikeastaan hieman haksahtanut jo kasvissyöntiin :) Jotkut ehkä tietävätkin, että olin aikoinani myös vegaani hetken aikaa. Anemia tuli sitten siihen väliin ja homma loppui, tosin uskon että asialla oli enemmän tekemistä ylipäätään kehnon ruokavalion, kuin maidottumuuden ja lihattomuuden kanssa.

Haluan kuumeisesti voida paremmin ja saada oloni niin henkisesti, kuin fyysisestikin kuntoon. Siksi aion ainakin vähintään seuraavat 2-4 viikkoa myös noudattaa kauraa lukuunottamatta viljatonta ja maidotonta ruokavaliota ja katsoa onko tällä vaikutusta oloon. Viljan poisjättäminen ei varsinaisesti aiheuta mulle päänvaivaa, mutta maidottomuus kirpaisee hiukan :D Oikeesti harmittaa etten voi syödä treenin jälkeen mun lemppari Questbareja enkä voi nautiskella mun bulgarianjugurtti iltapaloista, mutta jos mun kroppa alkais taas tehdä yhteistyötä ja alkaisi voida hyvin, niin se olis kyllä kaiken maidottomuuden arvoista se. Ja uskon, että kaikkeen tottuu. Veikkaanpa, että maidottomuus saattaa jopa tuntua todella hyvältä hetken päästä. Sellaisia muistikuvia mulla ainakin on vegaani-ajoilta. Että niitä maitotuotteita ei sitten loppujen lopuksi tehnyt edes mieli. Saa nähdä mitä nyt kroppa sanoo kun jää ylinmääräiset kuormitukset pois :) Silti lohduttaudun ajatuksella, että ehkä vielä joskus treenin jälkeen pääsen nauttimaan mun Cookies and Cream Questbarista :D

Nyt en jaksa postailla tästä asiasta tän enempää. Ruokavalion vaikutuksista ja muusta tulee varmasti raportointia taas :D Mulla on myös pari reseptiä takataskussa, jotka ajattelin myös jakaa täällä, kun ehdin :)



1 kommentti:

  1. Heh, joo, kyllä siihen tottuu, ja kaikille perus maitotuotteille on vastineensa...

    VastaaPoista