torstai 14. elokuuta 2014

Mitä terveellinen ruokavalio oikeasti tarkoittaa?

Blogini on elänyt hiljaiseloa jo hetken, ja pääosin syy tähän löytyy mun kenkkuilleesta terveydestä. Nyt en puhu mun murheenkryyni selkävaivoista (ne on tuntuneet mun pienimmältä ongelmalta tässä viimeaikoina), vaan muista terveydellisistä ongelmista, joista olen kärsinyt jo jonkin aikaa. Nyt viimeisen puolentoista viikon sisällä oireet kuitenkin pahenivat todella tuskallisiksi ja oma mieli on ollut maassa ja olen murehtinut näitä terveysjuttuja niin paljon, että en vain ole saanut intoa blogin kirjoittamiseen. Terveysongelmat saivat mut kuitenkin miettimään tänään ruokavaliojuttuja, ja siitä idea tähän postaukseen sitten lähtikin. On mahdollista, että oireiden takana on puuhtaasti pöpö tai sairaus, mutta olen ihan varma, että jokainen ihminen voi vaikuttaa terveteensä ruokavalion ja elintapojen kautta. En usko, että sairaus alkaa koskaan tyhjästä, vaan kaikkeen on varmasti aina syy, johon voit myös itse vaikuttaa. Ymmärrän kyllä senkin, että on sairauksia joiden puhkeaminen on ihan geeneistä kiinni, mutta kuitenkin omaan terveydentilaan voi varmasti vaikuttaa niiden elintapojen ja ruokavalion välityksellä. 

Mitä sitten oikeastaan on terveellinen ruokavalio? Nykyisessä fitness- buumi ympäristössä terveysjuttuja tulee vastaan joka tuutista. Hypetetään parsasta, riisistä ja rasvattomasta maitorahkasta, sekä kiskotaan proteiinivalmisteita sen minkä ehditään. Painotetaan pieniä annoksia ja tiheää ruokaväliä. Neuvoja terveyteen ja ruokavalioon ja painonhallintaan löytyy joka nurkasta. Kuitenkin olemme jokainen erilaisia ihmisiä ja se mikä sopii toiselle, ei välttämättä olekaan niin hyvä juttu toiselle. Tämä sairasteluni sai minut nyt miettimään taas kerran omaa ruokavaliota ja sitä, onko se niin terveellinen, mitä olen ajatellut?

Perunaa ja punajuurta mausteilla = perfect lounaskaveri ;)

Käsitykseni terveellisestä ruokavaliosta on muuttunut paljon vuosien varrella. Se, mikä mielestäni 4 vuotta sitten oli terveellistä syömistä, ei ehkä tänä päivänä mielestäni enää olisi kaikista terveellisintä. Matkan varrella on oppinut (ja opin kokoajan) paljon lisää terveellisyydestä ja fiksusta syömisestä. Viimeaikainen perusruokavalioni on ollut melko yksinkertaista: vihanneksia, kasviksia, täysjyväriisiä, täysjyväpastaa, maustamatonta kanaa, kalaa ja jonkin verran maitotuotteita, kuten rasvatonta rahkaa tai bulgarianjugurttia. Sokeria olen vältellyt ns, normiruoissa jo pidempään. Huomaan, että omaankin käsitykseeni terveellisestä ruokavaliosta on tullut melkeinpä salakavalasti yllättävänkin paljon vaikutteita ympärillä vellovasta fitness- ja terveys buumista. Tämän sairastelun myötä olen kuitenkin taas alkanut miettiä, että ehkä siinä omassakin ruokavaliossa olisi nyt parantamisen varaa. Ehkä olisi aika miettiä vielä syvemmin mitä oma kehoni tarvitsee. Ja mikä on mielestäni pitkällä tähtäimellä ihan oikeasti minulle terveellisintä, sekä samalla vielä eettistä. Huomaan, että olen jossain määrin sulkenut joitain asioita pois mielestäni ihan sen vuoksi, että jokin ruoka on määritelty "yleisesti terveelliseksi". Silloinhan sen täytyy olla terveellistä minullekin? No ei ehkä kuitenkaan.

Isoin asia, mitä ruokavaliossani olen miettinyt on se, kuinka paljon kanaa tulee syötyä. Olen syönyt suuret määrät maustamatonta kanaa (jonka kyllä itse maustan), vaikka loppupeleissä järjellä ajateltuna jo pelkkä kanan syöminen on voinut aiheuttaa mulle näitä terveydellisiä ongelmia... Noh, jotuivatpa terveysongelmani kanasta tai eivät, nyt se kanan mussuttaminen saa loppua. Ei sovi mun masulle eikä etiikalle :) Ikävä kyllä kanaa tuotetaan Suomessa sellaisella tehotuotannolla, että kanat eivät ole terveitä ja niille syötetään antibiootteja yms eikä maustamatonkaan kana ole mitään puhdasta ruokaa. Olen minäkin tämän tiennyt, eikä sinänsä tule yllätyksenä, mutta jotenkin on vain ummistanut silmänsä asiasta, kana kun on niin hyvä ja "terveellinen" (lue: kevyt ja täyttävä) ruoka treenaajalle. Bullshit...

Hyvästi kana!

 Nyt kun oma kroppa on selkeästi kierroksilla, olen tajunnut että nyt on myös minulle aika ihan oikeasti "puhdistaa" sitä ruokavaliota. Nyt paneudun ihan oikeasti niihin ajatuksiin, jotka olen vain blokannut pois mielestäni aiemmin, siksi että kroppa on kestänyt, tai siksi että "sehän on kevyttä ja terveellistä". Sattuneista syistä kanaa ei tee edes mieli syödä vähään aikaan, sen voin sanoa :D Mutta nyt on ihan oikeasti oltava ilman. Myös maitotuotteiden määrää olen ajatellut vähentää, tosin soijaakaan en haluaisi hirveästi alkaa syömään sillä se voi myös saada herkän vatsan sekaisin. Mun iltapalarahkan olenkin suunnitellut korvaavani ainakin välillä  mm. avokadoilla. Päivällisiksi olen ajatellut kyhäillä mm. keittoja. Kovasti kiehtoisi myös kasvisruokavalio, jota olen aina välillä kokeillutkin. Täyskasvisruokavalio ei vain oikein ole sopinut minulle, sillä tuntuu etten kovaa treenatessa saa siitä riittävästi energiaa tai itseäni riittävän täyteen. Tuntui, että kokoajan joutuu syömään :D (ihan niin kuin siltä ei  jo muutenkin  kokoajan tuntuisi ;))

Mulle suuurin haaste tässä ruokavalion putsaamisessa tulee ehdottomasti olemaan tuo kanattomuus.
Ette tajuakkaan millaisia määriä olen sitä kitaani lapannut ihan vaikka yhden viikon aikana :D ihan ällöttää ajatellakin. Punaista lihaa en halua syödä kovin montaa kertaa viikossa. Eineksiä en halua syödä.
Papuja ja linssejä aion käyttää, mutta myös nämä ovat joskus ärsyttneet vatsaani. Haluan itse valmistaa ruokani niin pitkälle, kuin se on mahdollista (ilman että saa hermoromahduksen 2 h kokkailutuokion päätteeksi ;)). Mietinkin tässä, onko mulle nyt tullut samanlainen raja vastaan, kuin aikoinani, kun olin niin "fiksu" että käytin paljon light- tuotteita. Kroppa sieti niitä hyvin kunnes tuli raja vastaan ja nykyäänhän kroppa menee aivan sekaisin pienestäkin määrästä esim. aspartaamia. Nyt täytyy vaan suunnitella uutta ruokavaliota, ja toivoa että kroppakin alkaa voida hyvin uusien muutosten myötä :) Hassua, että kyllä se oma keho aina vaan kertoo mikä on sille parhaaksi. Olen oikeastaan tyytyväinen, että oma kroppani on herkkä, näin se ilmoittaa minulle kun ollaan menossa väärään suuntaan. Nyt olis siis tiedossa suunnan muutos!

Ja nyt sitten niitä vinkkejä, millä korvata se kana, kiitos :D Riistahan olisi ihan parasta ja puhtainta lihaa, mutta valitettavasti sen saatavuus on vähän rajoitettua, eikä hinta hivele mieltä. Olisi muutenkin kiva kuulla vähän teidän mielipiteitä siitä, mikä ihan oikeasti on sitä terveellistä ja puhdasta ruokaa :)

2 kommenttia:

  1. Suosittelen hinnasta huolimatta riistaa esim. kerran viikossa. Poroa, hirveä saa esim. pakasteena, eli voit ostaa pussin poron- tai riistakäristystä ja syödä sitä pieninä annoksina pakkasesta pitkin matkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, riistakäristystä olin ajatellutkin eikä se nyt niin kallista edes välttämättä ole :) AInoa vaan että on ollut tosta lähikaupasta lopussa jo hetken aikaa.

      Poista